zaterdag 2 juli 2011

Hebzucht...

Ik heb mijzelf een E-reader cadeau gedaan. Of eigenlijk, ik heb hem besteld via Amazon, netjes ingepakt en heb hem daarna door mijn lieve vrouw en kinderen aan mij laten overhandigen op mijn verjaardag.
Soms moet je het lot een beetje helpen.
De aanschaf was een ernstig besluit. Ik ben een man van boeken.
Boeken moet je ruiken, zien, in je handen hebben. In de werkkamer wordt een muur aan het zicht onttrokken door een zelfgemaakte boekenkast (de wereld draait niet alleen om Ikea) afgeladen met boeken.
Maar op een gegeven moment is 'ie vol.
Daarbij komt ook nog dat mijn partner boeken direct relateert aan stof. En blijkbaar moet dat 'afgenomen' worden....
Terwijl, is er iets mooiers als een boek met een dun laagje stof?
Ieder boek is een avontuur, door mij beleefd. Ik heb met Zafon en Falcones gelopen in het nieuwe en oude Barcelona, met Folett heb ik Londen zien ontstaan en met Robbins uitgekeken over de zeven heuvelen van het oude Rome.
Zo kan ik blijven doorgaan. Honderden avonturen heb ik meegemaakt en ieder avontuur staart mij aan vanuit de boekenkast. Ieder rug vertelt mij het verhaal, en juist het laagje stof maakt die herinnering diffuus.
Zoals herinneringen horen te zijn.
En ik hoef het verhaal niet opnieuw te beleven, het boek niet opnieuw te lezen.
Er zijn nog zoveel reizen te maken.
Maar aan de andere kant het boek wegdoen.....
Wie gooit zijn vakantiefoto's weg na de vakantie?
Maar feit blijft, de kast is vol......

Meer lezen? Klik op onderstaande link...

Vooraankondiging boek 'Oost, West, Thuis is het ook niet alles...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten