zondag 29 januari 2012

Verloren raken in de branding...

Heeft niets met de zee te maken.
Branding.
Gaat hier over 'personal branding', maar ook over het tegenovergestelde.
Enige tijd terug was ik op een bijeenkomst waar gesproken werd over 'personal branding': jezelf zien als merk en dat merk, net als Douwe Egberts en Philips, op de markt zetten.
Naamsbekendheid, maar dan een beetje meer.

Weten, als je de merknaam hoort, wat voor vlees je in de kuip hebt. Welke kwaliteit (of het tegenovergestelde) je voor ogen hebt.
Als u Rover en Rolls Royce, Rouvoet en Rutte in gedachten neemt snapt u mijn inleiding.
De vraag was: deden wij in de zaal aan 'personal branding'?
Nog erger: deden wij dit bewust?
Of we de vingers op wilden steken.
Allemaal vieze gezichten. Personal branding. Zó on-nederlands.
Je gaat toch niet met jezelf te koop lopen zeg?!
Niet in Nederland, waar het maaiveld is uitgevonden.
Ik heb voorzichtig mijn vinger opgestoken.
Twee keer, bij beide vragen, heel voorzichtig.
Met mij waren er nog enkelen. Wachtend op het moment dat de zeis het maaiveld weer glad zou halen.
De rest van de bijeenkomst verliep toch een beetje in de sfeer van; 'wat moeten we met die Amerikaanse flauwekul. Branding..... Goed voor een pot pindakaas, maar niet voor mensen'.

Maar gooi nou even die term opzij en alle negatieve lading die daarbij hoort.
Ik weet niet hoe het met u is,
maar ik wil gekend worden.
Niet be-kend maar ge-kend.
Is dat zo raar? Is dat niet een heel diep-menselijke behoefte?
Omdat gekend worden de voorwaarde is voor begrepen worden. Nog zo'n behoefte.
Onbekend maakt onbemind.

Ik ga jaarlijks met studenten op een meerdaagse training die ze helpt te ontdekken waar hun kwaliteiten liggen en welke mooie dingen, maar ook minder mooie dingen anderen in hun zien.
Een fantastische ervaring.
De gekoesterde en o zo veilige façade die ze voor zichzelf hebben opgebouwd.
Van huis uit meegekregen.
Doe maar gewoon, doe je gek genoeg.
Niet het achterste van je tong laten zien.
Je moet jezelf niet weggeven...................

Lezen hoe het verhaal verder gaat? Klik op onderstaande link.
Vooraankondiging boek 'Oost, West, Thuis is het ook niet alles...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten