zondag 25 maart 2012

Liegbeestjes...

Gisteravond belde mijn zoon op.
Vroeg zich af welke Koninginnedag dat ook al weer was dat hij z'n Opa verkocht had op de vrijmarkt. Nou ja, de urn met Opa als inhoud dan.
Dit naar aanleiding van mijn blog van vorige week.
Moest glimlachen en hem teleurstellen, of was het geruststellen?
'Je Opa ligt al jaren naast het haagbeukje achter de St.Petrus: begraven, nooit gecremeerd'.
Hij wist het niet meer en was in de volle overtuiging dat wat zijn vader geschreven had wel de waarheid zou zijn.

Dat was dus niet zo.
Ik had een beetje gejokkebrokt, de waarheid licht geweld aangedaan om een wat andere, meer bijzondere werkelijkheid te scheppen.
Mijn fantasie er op los gelaten als je het positief benaderd.
Gelogen, zo u wilt, als je het negatief benaderd.
Hij moest er wel om lachen, heb z'n kinderziel niet benadeeld. Hij kent zijn vader.
Hij was niet in mij teleurgesteld.
Maar u?
Ik heb vorige week meer reacties gekregen. Men zou het hoofddeksel lichten, rijdend op de provinciale weg bij hectometerpaaltje 133,7 in nagedachtenis van de uitgestrooide.
Er is geen hectometerpaaltje 133,7.
Wel een provinciale weg, maar al wat daar wordt uitgestrooid is zout, 's winters.
Als dat al niet waar is, wat is dan nog wel waarheid van wat ik u wekelijks voorschotel?
Komt alles uit de dikke digitale duim? Wat is waarheid en wat is leugen?
Moet u niet willen weten.
Vroeger vond ik het de mooiste boeken: sprookjesboeken. U wellicht ook, maar we wisten toch dat het geen werkelijkheid was? Maar we wilden er wel graag in geloven. Sprookjes zijn ook een soort leugens.

We groeien er mee op.
Liegbeestjes.
Sinterklaas, een liegbeest in stand gehouden door een heel volwassen populatie van liegbeestjes. Een Heilig Liegbeest zelfs.
En we horen dat naar de tandarts gaan wel mee valt,
schelden geen zeer doet,
vriendschap voor eeuwig is
en je ouders altijd bij je blijven.
............................
Lezen hoe het verhaal verder gaat? Klik op onderstaande link.
Vooraankondiging boek 'Oost, West, Thuis is het ook niet alles...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten