zondag 22 april 2012

Doedelzak

Ik ben een beetje doof.
Lawaaidoof, roezemoesdoof.
Ik heb een piep in m'n oor. Wat voor piep? Voor wie het nog weet van vroeger: als de tv uitzendingen van de NTS (de voorloper van de NOS) waren afgelopen en het beeld op zwart ging. Dan gingen we  'de ether uit'  en restte alleen nog sneeuw en een piep. Zo'n piep dus.
Dat komt, ik heb jaren doedelzak gespeeld.

Wie gaat er nu ook in godsnaam doedelzak spelen?
Ik.
Doedelzakmuziek, je haat het of je vindt het geweldig, er is geen tussenweg.
Jaren geleden gegrepen door de muziek en me toen aangesloten bij een regionale band.
Eén aangepaste blokfluit: de chanter, één jaar om de techniek van dat monster onder de knie te krijgen en dan mag je eindelijk naar buiten, meedoen. Een paar nummers dan.
Het is geen instrument, het is een martelwerktuig.
Het zijn vijf instrumenten in één. Drie drones (die lange pijpen, op twee octaven gestemd) en de chanter zelf die bespeeld wordt. Vier rieten die ieder op zich op 1000 manieren vals kunnen klinken en maar op één manier in harmonie.
En dan nog dat opgeblazen schaap onder je arm die je continue op dezelfde druk moet houden.
Maar die muziek...
Ooit wel eens een Mass Band gehoord? Honderden pipers bij elkaar? Of er een muur van geluid op je afkomt. Het continue brommen van de drones.
Geen wonder dat de Engelsen het instrument in vroeger eeuwen als wapen zagen en het de Schotten jarenlang hebben verboden het te bespelen. Er zijn in de eerste en tweede wereldoorlog veldslagen gewonnen doordat men op de vlucht ging voor de dreiging die van het geluid uitging.
Of, bedenk ik me nu, misschien wel van het geluid zelf.
Vaak liep er een piper voorop bij de aanval.
Die trok al het vijandelijke vuur naar zich toe, maar werd trouwens even vaak in de rug geschoten door vriendelijk vuur.
Als hij maar stopte met spelen.
De honderden grapjes die bestaan over dat kattengejammergeluid.
Een doedelzak, op zichzelf gestemd, klinkt altijd goed. Twee doedelzakken samen klinken bijna altijd vals.
Wat moet je doen als twee bagpipespelers vals klinken?
Er één doodschieten.
Waarom marcheert ............

Lezen hoe het verhaal verder gaat? Klik op onderstaande link.
Vooraankondiging boek 'Oost, West, Thuis is het ook niet alles...'

2 opmerkingen: